Fagdag 2. januar for lærere, skoleledere og assistenter/fagarbeidere

2. januar arrangerte Læringsmiljø Hadeland i samarbeid med Høgskolen i Hedmark/SePU fagdag for sine ansatte i skolene på Hadeland.

For assistenter/fagarbeidere i skole/SFO hadde samlingen fokus på eget arbeid med den pedagogiske analysemodellen. Etter en innledning ved Ann Margareth Aasen gikk deltakerne i sine faste grupper og jobbet med å dele problemstillinger i forhold til egen praksis samt at de begynte arbeidet med å se på hvilke faktorer som påvirker problemstillingen.

For lærere/skoleledere holdt professor Terje Manger, Universitet i Bergen, foredrag under temaet «Motivasjon, mestring og læring»:

«Det er mange grunner til at skoleelever har høy eller lav motivasjon. Flere av disse forholdene er knyttet til egenskaper ved elevene eller forhold utenfor skolen, slik som familie, vennekrets eller nabolag. For lærere er det imidlertid betydningsfullt å ha kjennskap til de forhold som påvirker eleven og som ligger innenfor skolen, fordi det er dette en i første rekke kan gjøre noe med. I forelesningen skal vi blant annet gjennomgå hvordan elevenes forventninger om mestring påvirker elevenes motivasjon, og hvilke forhold i læringsmiljøet som former disse forventningene. Vi skal også omtale hvordan elevenes fortolkninger av suksess og nederlag kan få avgjørende innflytelse på motivasjon og prestasjoner. I tråd med den pedagogiske analysemodellen skolene kjenner, samspiller elevenes forventninger om mestring og deres fortolkninger eller tankemønster med forhold i læringsmiljøet. Et positivt samspill bidrar til å opprettholde høy motivasjon og læring.»

Fagdagen samlet ca 430 lærere og skoleledere og ca 120 assistenter/fagarbeidere og er et ledd i det systematiske arbeidet med læringsmiljøet som foregår ved alle 19 skoler på Hadeland.

Fagdag 2. januar – andre medarbeidere – Ann Margareth Aasen
Fagdag 2. januar – lærere og skoleeldere – Terje Manger

Advertisements

Om ipolitiker

En delingsplattform for politikeres bruk av digitale hjelpemidler og likeverdig tilgang til sosiale medier slik det er løst og praktisert i Lunner kommune
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s