Læringsmiljø Hadeland

Gran, Lunner og Jevnaker kommuner har i mange år samarbeidet om kompetanse- og utviklingsarbeidet innen skolesektoren på Hadeland. Prosjekt ”Læringsmiljø Hadeland” er en videreføring av arbeidet med Kunnskapsløftet, men med et noe annet perspektiv. Arbeidet innenfor prosjektet skal være helhetlig og systematisk og fokusere på de områdene som en har god forskningsmessig dekning for å si vil utvikle læringsmiljøet på en god måte. Prosjektet er en del av Utdanningsdirektoratets nasjonale utviklingsprosjekt ”Bedre læringsmiljø” og har også koblet seg opp mot det nasjonale prosjektet “Vurdering for læring”. Temaene som det arbeides med er KLASSELEDELSE, RELASJONELL KOMPETANSE, VURDERING FOR LÆRING, bruk av PEDAGOGISK ANALYSEMODELL og et dialogbasert HJEM-SKOLE-SAMARBEID.

Prosjektet gjennomføres etter en metodikk som kalles «Blended learning».  Den består først av fagdag, studie av relevant teori og refleksjon i grupper. Den delen ender med innsendig av en oppgavebesvarelse. I neste periode jobber en med å prøve ut teorien i praksis og reflekterer i gruppene rundt de erfaringene som gjøres. I løpet av et årsløp får alle gruppene veiledningsbesøk fra høgskolen.

Prosjektet omfatter 19 skoler, 400 lærere, 25 skoleledere og 130 assistenter/fagarbeidere. I tillegg er PPT knyttet opp. Høgskolen i Hedmark ved kompetansemiljøet Senter for praksisrette utdanningsforskning (SEPU) står for det faglige innholdet.

Varigheten er perioden 2010 – 2014.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s